روان شناسی * 心理学 * psychology

روان شناسی * 心理学 * psychology

روان شناسی * 心理学 * psychology

روان شناسی * 心理学 * psychology

تعریف کم توان ذهنی

تعریف کم توان ذهنی

انجمن عقب ماندگی ذهنی آمریکا، در دهمین ویــرایش (2002 )  تعریف جــدیدی از عــقب­ماندگی­ذهنی را به این شرح ارایه داده است  : عقب ماندگی ذهنی ،  ناتوانی ای است که به طور معنی داری محدودیت در عملکرد هوشی و رفتار سازشی، مهارتهای انطباقی، ذهنی، اجتماعی و عملی  را در فرد ایجاد کرده و این ناتوانی در قبل از سن 18 سالگی به وقوع می پیوندد. ارزیابی فرد در این تـــعریف در دو سطح عملکردی صورت مـــی گیرد :
1- محدودیـت هــوشی
2- محدودیت در رفتار سازشی 

نـوآموزان و دانش آمــوزان کم توان ذهنی تحت پوشش سازمان از نظر هوشی در گروه آموزش پذیر قرار گرفته و با ارایه آموزشهای خاص می توانند در انجام کارهای خویش به استقلال نسبی برسند. لازم به ذکر است که ساختار آموزشی مراکز کم توان ذهنی دارای آیین امه اجرایی مصوب سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور بوده  و  بیشترین آمار دانش آموزان تحت پوشش این سازمان را دانش آموزان کم توان ذهنی تشکیل می دهند  .
 
 
دوره آموزشی آمادگی
دوره آمادگی طی دو سال در آموزشگاههای استثنایی کم توان ذهنی اجرا می شود.
آموزش های پایه آمادگی مقدماتی و تکمیلی شامل موارد ذیل است :
- پرورش قوای جسمانی و ذهنی به منظور کسب مهارتهای اساسی پایه
- پرورش حواس جهت دقت و سازمان بخشیدن برای کسب تجربه محیطی
- تقویت مهارتهای ارتباطی و زبانی
- آموزش مهارتهای اجتماعی و خودیاری
در تدوین محتوای آموزشی این  دوره از آخرین استانداردهای آموزشی موجود در کشور های توسعه یافته استفاده شده است.
دوره آموزشی ابتدایی

این دوره شامل 5 پایه تحصیلی اول تا پنجم می باشد .هدف این دوره  ارائه خدمات آموزشی ویژه به دانش آموزان کم توان ذهنی آموزش پذیر  به منظور آموزش مهارت های اساسی پایه خواندن ، نوشتن و حساب و آموزش مهارت های اجتماعی فردی و گروهی با  هدف رساندن این دانش آموزان به استقلال نسبی و هدایت آنها به دوره پیش حرفه ای است .از جمله فعالیت های انجام شده در سال های اخیر  عبارتند از :

-  تالیف کتب درسی متناسب با توان ذهنی دانش آموزان کم توان ذهنی
-  ارزشیابی از کتاب های درسی ریاضی ، علوم ، مطالعات اجتماعی
-  کتاب راهنمای معلم درس مهارت آموزی
-  تدوین جزوات مقدمه ای بر روش های تدریس
-  تدوین دفترچه ارزشیابی درس مهارت آموزی
-  تدوین دفاتر ثبت جریان آموزشی و دفتر سرپرستان آموزشی
تعریف چندمعلولیتی

دانش آمــوز با ناتوانایی های چندگانه، دانش آموزی است که دو یــا بیش از دو ناتوانی در حیطه مختلف داشته باشد که مشکلاتی را در فرآیند یادگیری او ایجاد کند دانش آموزانی که شرایط چندگانه ناتوانی آنها ارتباط نزدیکی با یکدیگر دارد در این طبقه جای نمی گیرند برای مثال دانش آموزان کم توان ذهنی با مشکلات گفتاری و یا دانش آموزان ناشنوا که مشکلات گفتاری آنها مرتبط با ناشنوایی آنها است در این طبقه جای نمی گیرد.

دوره های آموزشی

1- دوره پیش دبستان
الف) از بدو تشخیص تا 4 سال
ب) آمادگی 6-4 سال (ویژه نوآموزان با ناتوانایی های چندگانه بدون کم توانی­ذهنی)
ج) 6-4 سال(­ویژه ­دانش­آموزان با ناتوانایی­های چندگانه و کم­توانی­ذهنی)
د) آمادگی 8-6 سال (ویژه دانش­آموزان با ناتوانایی­های چندگانه و کم­توانی­ذهنی)
2- دوره ابتدایی
3- دوره راهنمایی
الف) راهنمایی­ تحصیلی (ویژه دانش­آموزان با ناتوانایی­های چندگانه بدون کم­توانی­ذهنی)
ب) راهنمایی تحصیلی پیش حرفه­ای (ویژه دانش­آموزان با ناتوانایی­های چندگانه و کم­توانی­ذهنی)
4- دوره متوسطه
الف) دوره متوسطه عمومی
ب) دوره متوسطه حرفه ای (ویژه دانش آموزان با ناتوانایی­های چندگانه و کم­توانی­ذهنی)

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد